Penyusun grafik ialah carta visual dan alatan yang digunakan untuk mewakili dan menyusun pengetahuan atau idea pelajar secara visual. Ia sering digunakan sebagai sebahagian daripada proses penulisan untuk membantu pelajar memetakan idea, plot, butiran watak dan tetapan sebelum mula menulis.
Penganjur grafik juga berguna apabila sumbang saran idea, terutamanya sebagai sebahagian daripada projek atau rancangan kumpulan. Ia boleh digunakan untuk pelbagai tujuan pendidikan, termasuk urutan peristiwa, menganalisis sebab dan akibat, membandingkan dan membezakan, dan membangunkan konsep secara terperinci.
Sebagai sebahagian daripada proses membaca, pengatur grafik boleh membantu pelajar memahami apa yang telah dibacanya dan membuat perbandingan dengan tulisan lain.
Beberapa jenis pengatur grafik yang popular dan berguna serta penerangan ringkas disenaraikan di bawah. Cuba tentukan dengan anak anda jenis pengatur grafik yang mereka fikir akan paling membantu. Biarkan mereka bereksperimen dengan lebih daripada satu varieti dan berunding dengan guru anak anda untuk mendapatkan nasihat atau cadangan.
Jenis-jenis Penyusun Grafik
Gambar rajah Venn terdiri daripada dua atau tiga bulatan berlabel yang bertindih. Dengan menggunakan dua bulatan, setiap bulatan mempunyai subjek sendiri, ditulis sebagai tajuk atau tajuk, dan dalam kawasan bertindih, pelajar anda menulis perkara yang mempunyai persamaan subjek yang berbeza.
Sebagai contoh, jika satu bulatan mewakili “anjing” dan satu mewakili “kucing”, anda boleh menyenaraikan ciri seperti “mempunyai ekor” atau “membuat haiwan peliharaan yang baik” dalam kawasan bertindih. Tetapi deskriptor seperti “menggonggong pada orang yang tidak dikenali” hanya akan dimasukkan dalam kalangan “anjing” dan “menggonggong” hanya akan disenaraikan dalam kalangan “kucing”.
Gambar rajah tiga Venn membenarkan perbandingan tiga item, menggunakan tiga bulatan bertindih dengan satu kawasan bertindih. Dalam contoh di atas, bulatan ketiga boleh mewakili “ikan”, dan kawasan pertindihan masih tepat.
Carta KWL (Know, Want to Know, Learned) dibahagikan kepada tiga lajur bertajuk Know, Want and Learned. Ia digunakan untuk membantu membimbing pelajar mengikut kadar dan tahap minat mereka sendiri melalui pelajaran atau perkara.
Sebagai contoh, untuk pelajaran tentang bintang, pelajar akan menulis apa yang mereka tahu tentang bintang di ruang pertama (saya tahu mereka jauh, saya tahu mereka berada di langit). Dalam lajur kedua, atau “mahu”, pelajar menulis perkara yang mereka ingin pelajari (Bagaimana bintang terbentuk? Mengapa bintang berkelip?). Setelah pelajaran selesai, pelajar menulis apa yang sebenarnya mereka pelajari tentang bintang.
Carta pai adalah representasi perhubungan berkadar yang mudah difahami. Apabila cuba membandingkan tiga atau lebih item untuk menentukan yang lebih besar atau lebih baik, carta pai menunjukkan item yang lebih besar mempunyai “sekeping” yang lebih besar.
Carta alir ialah representasi visual yang lebih kompleks bagi sesuatu proses dan mungkin lebih sesuai untuk pelajar yang lebih tua daripada pelajar yang lebih muda. Langkah-langkah dalam proses ditunjukkan menggunakan kotak yang disambungkan dengan anak panah.
Carta alir boleh digunakan untuk merangka penyelesaian atau merancang masalah, mempersembahkan langkah-langkah sebagai peta yang perlu diikuti. Gaya penganjur visual ini paling berguna dalam mata pelajaran seperti matematik dan sains.