Apabila kanak-kanak bermain tag, mereka bukan sahaja berlari-mereka perlu berfikir dengan betul. Keperluan untuk refleks cepat, perubahan arah secara tiba-tiba dan kelajuan bermakna bermain tag adalah senaman yang bagus. Dan permainan tag mudah dipelajari, dengan sedikit peraturan dan biasanya sedikit (atau tiada) prop atau peralatan.
Jadi pada kali seterusnya anda mengumpulkan sekumpulan kanak-kanak di ruang terbuka luas, main tag! Kebanyakan permainan dan variasi ini diilhamkan oleh Playworks, sebuah organisasi bukan untung yang membantu sekolah memupuk permainan yang aktif secara fizikal, sosial dan sihat.
Tag Band-Aid
Tiada “ia” dalam permainan tag ini! Semua pemain boleh tag dan ditag. Apabila pemain ditandakan, mereka meletakkan tangan di tempat di mana mereka ditandakan—iaitu “Band-Aid”. Kemudian, mereka boleh terus bermain, menggunakan tangan bebas mereka untuk menandakan orang lain.
Jika mereka ditandakan semula, mereka perlu menggunakan tangan yang satu lagi sebagai Band-Aid kedua, tetapi mereka masih boleh terus bermain! Tag ketiga menghantar mereka ke “hospital” (tempat yang ditetapkan berhampiran kawasan permainan). Sesampai di sana, mereka boleh melakukan tindakan yang telah ditetapkan, seperti melompat dengan satu kaki untuk kiraan 10, untuk menyembuhkan luka mereka dan kemudian kembali ke permainan.
Tag Sock
Anda memerlukan stokin lutut ganti, bandana atau kain lain untuk setiap pemain. Mereka harus memasukkannya ke dalam ikat pinggang mereka untuk membuat “ekor.” Seperti dalam tag Band-Aid, tiada “ia.” Semua orang boleh cuba merebut ekor masing-masing. Orang yang mengumpul paling banyak memenangi permainan.
Jika anda tidak mempunyai stoking yang mencukupi untuk bersiar-siar, mainkan tag naga, versi tag stokin di mana kumpulan pemain bergabung untuk membentuk seekor naga. Pemain di barisan hadapan, kepala naga, cuba merebut ekor dari naga lain.
Tag Blob
Permainan ini bermula dengan dua pemain sebagai “ia.” Mereka mesti berpegangan tangan dan mengejar yang lain, cuba menandai mereka. Apabila mereka melakukannya, orang itu menjadi sebahagian daripada gumpalan mereka. Anda boleh sama ada meneruskan sehingga semua pemain menjadi sebahagian daripada gumpalan atau memecah gumpalan apabila ia terdiri daripada empat atau enam pemain. Dalam kes ini, semua gumpalan terus mengejar pemain lain sehingga semua orang telah ditag.
Tag Segi Tiga
Bahagikan pemain kepada empat kumpulan, dan minta tiga pemain berpegangan tangan untuk membentuk bulatan. Tetapkan salah satu daripada ini sebagai pelari, sasaran penanda. Penanda ialah pemain di luar bulatan.
Semasa mereka cuba menandakan pelari, trio bulatan mesti cuba melindungi pelari tanpa melepaskan satu sama lain. Penanda mungkin tidak masuk ke dalam bulatan. Selepas setiap pusingan, tukar pemain supaya semua orang mendapat giliran untuk menjadi pelari, penanda dan salah satu pelindung.
Tag segitiga sesuai untuk kumpulan yang lebih kecil dan kawasan permainan yang lebih kecil—walaupun di dalam rumah.
Tag Lampu Suluh
Klasik! Permainan ini menggabungkan elemen pengejaran tag dengan keseronokan supress-your-giggles di sorok-sorok. Pelan asas adalah untuk orang yang “itu” untuk mencari pemain tersembunyi lain menggunakan pancaran lampu suluh, tetapi variasi berlimpah-sama seperti permainan lampu suluh lain.
Lepaskan Linguini
Berikan kira-kira satu pertiga daripada pemain mi pool buih. Ini adalah mi linguini. Selebihnya pemain mengejar mereka yang mempunyai mee. Jika mereka menandakan seseorang, mereka menjerit, “Lepaskan linguini!” Pemain yang ditag mesti menggugurkan mi. Penanda mengambilnya dan kemudian menjadi sasaran pemain lain. Anda juga boleh bermain dengan bola (“Jatuhkan bebola daging!”) atau pundi kacang (“Jatuhkan biskut!”).
Tag Jejak
Anda memerlukan pasir atau salji untuk permainan ini, di mana pemain mesti melangkah mengikut jejak kaki masing-masing sambil mereka cuba mengelak daripada ditandakan. Dan jika anda bermain salji, tanda pembekuan kelihatan seperti mesti dilakukan.
Jangan Terperangkap Dengan Kuki
Pilih dua pemain untuk menjadi “ia.” Beri kira-kira separuh baki pemain bola atau pundi kacang (“kuki”). Letakkan beg atau kotak di tepi—ini ialah balang biskut. Apabila anda menyebut “pergi”, “itu” cuba menandakan pemain dengan kuki. Jika mereka berjaya, pemain tersebut mesti berlari ke balang kuki dan memasukkan kuki mereka ke dalam.
Untuk menyelamatkan diri mereka daripada ditag, mereka boleh membuang kuki mereka kepada pemain lain. Anda boleh menghentikan permainan apabila semua kuki kembali ke dalam balang atau membenarkan pemain mengambil semula kuki dari balang pada masa yang ditetapkan.
Jerung dan Ikan Kecil
Permainan kolam renang klasik ini juga boleh dimainkan di tanah kering. Hanya minta pemain anda berlari dan bukannya berenang.
Dalam permainan ini, satu orang ialah jerung (“ia”) dan selebihnya ialah ikan kecil. Jerung itu berkata seperti, “hanyir, hanyir menyeberangi lautan saya” dan ikan kecil kemudiannya mesti cuba pergi dari satu hujung padang ke hujung yang lain tanpa ditandakan.
Semua orang!
Tentukan kawasan permainan (ia tidak perlu terlalu besar untuk permainan ini) dan tetapkan pemasa selama tiga hingga empat minit. Semua orang adalah “ia”, jadi semua orang cuba menandakan orang lain. Pemain mesti menyimpan kiraan mental setiap orang yang mereka tag. Selepas masa tamat, anda boleh mengisytiharkan pemenang berdasarkan bilangan tag yang diperoleh oleh setiap pemain.
Untuk menjadikannya lebih mencabar, anda boleh meminta pemain menolak satu mata daripada jumlah larian mereka setiap kali pemain lain menandai mereka.